Multi dintre noi se gandesc ca Internetul este spatiul cel mai bun pentru a aplica o schema de imbogatire rapida. Gaseste un cuvant cheie, scrie un blog, gaseste-ti un site care sa trimita link catre tine si... BUM! esti milionar. Daca asta credeti si dumneavoastra, veti fi dezamagiti. Internetul nu face milionari, ci este doar o unealta, un catalizator.
Este perfect adevarat ca Internetul poate ajuta un vizionar sa devina
milionar mult mai repede.
Nu trebuie sa fii bogat sau sa te imprumuti de sume
mari pentru a porni la drum si ai acces ieftin la audienta globala. In multe
cazuri, nici nu trebuie sa te dai peste cap sa faci inventarul sau sa accepti
plati prin cardul de credit. Internetul a ucis idea de mijlocitori si costurile
unui startup s-au redus drastic, astfel incat oricine stie sa dea clic poate
castiga cativa banuti in plus.
Averile se fac insa online in acelasi fel in care se fac si offline: cu
idei bune, prin planificare si multa munca. Toate acestea sunt componente
obligatorii ale unui model solid de afaceri.
Ce este un model de afaceri?
Un model de afaceri este o proectare a operatiunilor unei afaceri care au
in vedere modul de generare al venitului. Pe scurt, un model de afaceri descrie
modul in care planifici sa faci bani, de la inceput, pana la sfarsit. Poate fi
simplu sau foarte complex si poate include orice de la dezvoltare la
implementare la distributie, marketing si vanzari.
Modelele de afaceri din lumea offline sunt, de obicei, foarte directe. O
cafenea doreste sa faca bani din fierberea si servirea cafelelor impatimitilor
de cofeina. O librarie vrea sa faca bani din vinderea cartilor si revistelor
cititorilor vorace. Fiecare model in parte se poate complica (o cafenea poate,
de exemplu, vinde si briose, iar libraria si DVD-uri), in genere este unul
simplu.
In lumea online, modelele de afaceri nu sunt chiar atat de transparente.
Exista companii ca Facebook care furnizeaza un serviciu complet gratuit si face
bani prin vinderea de reclame si bunuri virtuale. Alte companii, ca Amazon, isi
fac banii prin vinderea de produse, cam ca magazinele de materiale de
constructii. Alte companii castiga in urma abonarilor la propriile site-uri.
Si acestea nu sunt singurele exemple. Exista alte nenumarate posibilitati
pentru un model de afacere online de succes. Insa, daca vreti sa porniti o
afacere online, nu aveti voie sa treceti cu vederea trei modele de mare succes:
modelul eficientei, modelul produs si modelul nisa.
Modelul eficientei
Modelul eficientei se bazeaza integral pe ajutarea oamenilor sa faca ce-si
doresc, dar cu mai multa eficienta si usurinta. Acesta este modelul prin care
majoritatea antreprenorilor pe Internet si-au construit averile.
La mijlocul anilor ‘90, Internetul era un mediu cu totul diferit. Era vazut
ca o enciclopedie uriasa, cu forumuri, chat-uri, dar fara retele de socializare
bine intemeiate. Nu exista Facebook sau Twitter sau Stumbleupon. In mare parte,
navigatul pe Internet era o experienta izolata care avea nevoie de ghidaj.
Existau ghiduri tiparite care prezentau site-urile grupate pe categorii.
Problema cu acestei carti era ca listele prezentate isi pierdeau
actualitatea, includeau multe linkuri moarte. Fara a mai spune ca trebuiau si
platite.
La inceputul anului 1994, Jerry Yang si David Filo au admis ca situatia de
mai sus este o problema si au creat un site numit "Ghidul lui Jerry si al
lui David catre World Wide Web". Gratuit. La sfarsitul anului, site-ul
avea peste un milion de vizitatori si a fost redenumit Yahoo!.
Modelul eficientei incepe cu o problema pe care o recunoastem si o
resimtim. Puteti face pasul doi, si anume rezolvarea frustratii legate de
experienta online. Raspunsul vostru va poate aduce primul milion de euro.
Modelul produs
Ati vandut ceva pe eBay? Daca da, ati inteles deja idea de baza a modelului
produs care se refera in totalitate la a vinde ceva, un produs sau o colectie
de produse, produse proprii sau facute de altii.
Cel mai vizibil model produs de succes este Amazon.com care aduna produse la
mai multi producatori, le baga in propriul sistem si le pune online pentru ca
toata lumea sa le cumpere. Contra unei taxe lunare, Amazon ii lasa pe
antreprenori sa-si listeze si sa-si vanda produse prin intermediul propriului
site.
Asadar, te specializezi in ceva ce-ti place si asta se va vedea. Oamenii
sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru calitate, daca ajungi sa fii vazut ca
un expert in domeniu. Vinde lucruri de care esti cu adevarat interesat, pe care
le cunosti. Astfel nu vei da gres.
Modelul nisa
Modelul nisa este ultimul trend. Afacerile nisa sunt create pentru un grup
extrem de specific de oameni, monetizat si apoi extins. Odata ce o afacere de
nisa isi gaseste audienta, poate vinde reclame, produse, abonamente sau orice
altceva. Acest model se poate suprapune celui al eficientei si al produsului.