16 noiembrie 2011

Antreprenorul pe internet - continuare - intrebari si raspunsuri.


Intrebari care macina publicul si raspunsul meu la ele:

I: Cat valoreaza un proiect online?
R: Orice valoreaza cat plateste un cumparator. In lipsa unui pret dat de achizitie, face fix  cat spune un evaluator autorizat ca face. In lipsa unui evaluator autorizat, fie iei de buna evaluarea proprietarului, fie  faci o evaluare personala (in care esti  dispus sa crezi).

I: Este Internetul viitorul in afaceri?
R: Nu stie nimeni. Internetul are rolul sau. Nu exista inca modele noi, afirmate, de a face bani online. Merge comertul traditional si merg metodele clasice de a monetiza. Pe langa asta, pentru unii merge sa creezi o afacere pentru a o vinde, iar pana acum asa s-au facut o buna parte din banii online.

I: Exista experti de business online?
R: Nu. Exista oameni care banuiesc cate ceva, stiu cate ceva, incearca ceva, reusesc uneori. Acesti oameni dau sfaturi, isi impartasesc experienta. Nu exista experti de business online pentru ca mediul e inca neclar. Cand se va aseza praful, vom vedea care din cei de azi au fost pe drumul cel bun.

I: Sa incep o afacere online?
R: Daca nu poti sustine o afacere offline, nu are sens sa te gandesti la una online. Partea buna e ca te costa (mai) putin sa incerci online. Se poate dovedi un exercitiu bun sau chiar o initiativa de succes. Nu ai cum sa afli daca nu incerci pe propria-ti piele.

I: Chiar au copiii astia atatia bani?
R: Nu. E mult abur, multa poveste, sunt putini bani care se invart online in Romania (deocamdata). Sansele sunt ca pustii de azi sa fie milionarii de maine, judecand dupa exemplele internationale si pustii de ieri din internetul romanesc, care au inceput sa se maturizeze (inclusiv financiar).

I: Din ce se vor face urmatorii bani?
R: Din munca de ani de zile, vanduta la pachet. Tot din asta s-au facut bani si pana acum. Putin din servicii, putin din comert. Daca spargi costul total in luni de munca, in salarii, riscuri, decizii proaste samd. o sa vezi ca nu se fac gramezi nejustificate de bani. Daca iti plac sumele fara explicatii, o sa fie senzational.

I: Online sau imobiliare?
R: Imobiliare, petrol, afaceri cu statul, auto, medical, FMCG. Sunt o gramada de domenii care aduc repede mult mai multi bani. Din nefericire, sunt mult mai concrete, nu te lasa sa visezi si nu sunt atat de senzationale. IT-ul si mediul online e inca la stadiul de tanara speranta si pariu cu viitorul (daca scoatem din cifrele totale, aparent mari, pe cele obtinute de marii operatori de telefonie/infrastructura de comunicatii).

Timpul decide cine reuseste si cine nu. E riscant sa iei de bune povestile despre afaceri, online sau offline, create pentru a alimenta masinaria de show-biz (paine si circ, noua generatie). La fel de riscant e sa comentezi pe seama unui subiect pe care nu-l intelegi/stapanesti, mai ales fara experienta contactului direct.

Pana se difuzeaza rezultatele, eu as zice ca e momentul sa ne apucam de munca. Indiferent ce vei face, vor fi mereu cei care vor rade, vor da cu piatra sau piciorul si vor comenta la nesfarsit. Eu ma consolez cu faptul ca stiu ca cei care vorbesc nu fac, iar cei care au realizat vreodata ceva semnficativ isi masoara atent cuvintele. Cred ca orice antreprenor veritabil stie ca zgomotul este muzica mediocritatii, ca pentru orice  lucru pe care-l poti face vei gasi 10 oameni care sa-ti spuna de ce sa nu-l faci sau cum sa-l faci mai bine, ca vorbele trec si doar faptele raman.

P.S "Dupa cum ati inteles vorba merge despre mediul de afaceri din Romania, inseamna ca in Republica Moldova situatia sta mai rau dar acesta nu este un motiv de a nu incerca caci situatia a fost si mai ra cu zece ani in urma"