Idei de Afaceri în Moldova în Perioada Crizei
Pare puţin straniu de vorbit despre iniţierea unor afaceri sau despre careva idei de afaceri în condiţiile în care criza economică mondială a ajuns şi în Moldova, însă lucrurile nu stau chiar aşa de negativ. Viaţa nu se termină odată cu criza, ci pur şi simplu trece mai mult sau mai puţin la un nivel mai jos. La fel se întîmplă şi cu banii: ei părăsesc piaţa mărfurilor şi serviciilor scumpe în favoarea unor produse mai ieftine.
Astfel, în perioada de criză cei care înainte îşi puteau permite mai multe, acum sunt nevoiţi să economisească, să treacă de la mărfurile şi serviciile mai puţin necesare la cele de primă necesitate şi mai ieftine.
Desigur, în această perioadă nu face să porniţi o afacere de vânzare a iahturilor, chiar dacă Moldova are deja ieşire la mare. Nu merită să vă apucaţi nici de afaceri imobiliare în condiţiile în care construcţiile stagnează.
În această situaţie trebuie de găsit nişa care va rezista chiar şi în faţa acutizării situaţiei financiare a ţării sau care va avea chiar de câştigat de pe urma crizei din Moldova. Pare incredibil? Dar nu şi imposibil!
1. Agenţie de colectare – denumirea civilizată a procesului de restituire a datoriilor răuplatnicilor. Odată cu criza creşte numărul celor care nu doresc să-şi achite datoriile: cineva din motive obiective cauzate de criză, alţii, însă, numai se ascund în spatele crizei.
Agenţiile de colectare deja nu se bazează pe forţă primitivă, ci pe lege. Acest gen de activitate în Moldova este destul de nou şi în special este practicat de jurişti. Sunt câteva tipuri de colectori. Unii lucrează numai cu băncile, ocupîndu-se în special de restituirea banilor de la clienţii răuplatnici, alţii se ocupă de rezolvarea problemelor financiare dintre diferite întreprinderi. De asemenea, sunt colectori care lucrează cu persoane particulare.
De menţionat, că în Moldova deja activează câteva birouri de avocaţi care se ocupă profesional de restituirea datoriilor.
2. Sursele alternative de energie şi alte modalităţi de a economisi. Atunci când cheltuielile depăşesc veniturile multă lume începe să se gândească cum ar putea economisi şi acest lucru se observă deja şi în Moldova.
O afacere de succes ar putea deveni vânzarea sau dare în arendă a bateriilor solare pentru producerea energiei electrice. Moldova este o ţară cu majoritatea anotimpului insorit si prin urmare nu este de ignorat acest avantaj.
Având în vedere că în prezent sursele alternative de energie sunt încă destul de scumpe, ele pot fi vândute în rate sau date în arendă. În aşa fel de oferta dvs. vor putea beneficia mai mulţi clienţi.
Merită o atenţie deosebită, mai ales în perioada de criză, tot ce permite să economisiţi apa, gazele naturale, benzina, energia electrică.
Merită o atenţie deosebită, mai ales în perioada de criză, tot ce permite să economisiţi apa, gazele naturale, benzina, energia electrică.
3. Asistenţă în vânzări. În perioadele de criză multe lucruri (al doilea sau al treilea televizor, automobilul de lux etc.) îşi pierd din actualitate şi proprietarii acestora încearcă prin toate mijloacele să le vândă. Însă aceasta nu este deloc o ocupaţie uşoară, mai ales că necesită şi timp, iar în perioada de criză este mult mai greu să vinzi ceva.
Ideea acestei afaceri constă în căutarea profesională a cumpărătorilor prin intermediul internetului, presei sau a pieţelor, evident, contra unui procent din vânzări.
4. Agenţie de turism accesibil. Chiar şi în timpul crizei moldovenii nu vor renunţa la odihnă, cu atât mai mult dacă nu vor avea de lucru. Însă şi banii pentru odihnă vor fi mai puţini.
Ideea afacerii constă în deschiderea unei agenţii de turism accesibil. În calitate de destinaţii de călătorii ar putea servi atât localităţile din ţară, cât şi ţările vecine – Ucraina, România.
5. Servicii de lombard sau microcreditarea. În condiţiile în care băncile şi instituţiile care acordau credite şi împrumuturi populaţiei sistează acest gen de activitate este oportună deschiderea unui lombard sau iniţierea activităţii de microfinanţare a persoanelor particulare.
6. Asistenţă psihologică. Dacă sunteţi de specialitate psiholog sau aveţi asemenea cunoscuţi cu care aţi putea iniţia o afacere, examinaţi posibilitatea acordării asistenţei psihologice oamenilor de afaceri sau altor persoane înstărite care au avut de suferit de pe urma crizei.
7. Gospodărie naturală. Chiar şi pe timp de criză lumea vrea să se alimenteze. Probabil, cel mai puţin vor fi afectaţi de criză locuitorii de la sate şi posesorii de grădini şi animale domestice.
În aceste condiţii merită atenţie ideea iniţierii unei afaceri agricole, evident, dacă aveţi dorinţă şi capacităţile respective.
Criza nu va dura veşnic. După criză neapărat va fi o creştere. Cei care vor rezista acum vor avea perspective mari în viitor. Chiar dacă ideea dvs. nu presupune venituri anume legate cu perioada de criză ci în pofida acesteea, mergeţi spre ţintă încet şi sigur pentru ca după criză să fiţi unul din primii în domeniul pe care l-aţi ales.